Inspirerende Kunst

Kunstwerken van kunstenaars van wie ik meestal één werk inspirerend vind.

Jeff Wall - After "Invisible Man" by Ralph Ellison, the Prologue

 

Ik bedoel gewoon ... De lichten ... De foto ... Geweldig!

 

Na een korte maar ervaren carrière die de verwachtingen en vernederingen van Afro-Amerikanen in het midden van de twintigste eeuw belichaamt, trekt de held van Ralph Ellison's beroemde 1952-roman Invisible Man zich terug naar een geheime kelderkamer aan de rand van Harlem. Daar compositeert hij zich geduldig over het verhaal dat we op het punt staan ​​te lezen. "Ik ben onzichtbaar," legt hij uit, "simpelweg omdat mensen weigeren om me te zien."

 

Het maken van foto's uit winkels was ooit de hoofdzaak van de beeldende kunst. De opkomende modernistische traditie verzond de praktijk naar de marges van geavanceerde kunst; Voor het grootste deel van de afgelopen eeuw is 'illustratie' een minachtingstermijn geweest. In deze grote, rijk gedetailleerde en grondig absorberende foto heeft Wall alles behalve de hand uit de uitdaging.

 

De welsprekende prolog van de roman is kort op details, behalve één: de 1.369 gloeilampen die het plafond van de ondergrondse lair bedekken. Met dit fantastische detail begon Wall scrupulously in zijn Vancouver studio de concrete vorm van Ellison's metaforische ruimte. Ambitieuze heropleving van een vergeten kunst, maakte hij de Onzichtbare Man zichtbaar. (Source)

Joost Conijn - C'est une Hek

 

Omdat kunst wat humor kan hebben. Je moet de film zien.

 

Joost Conijn herontdekt zich in elk kunstwerk dat hij maakt. Zijn werk is de uitdrukking van de gesprekken die hij met zichzelf heeft. Hij beweegt door het leven met een onafhankelijke houding; Geïnspireerd, opzettelijk onvermijdelijk. 'Het leven gaat over uitdagingen en het overwinnen van angst. Mijn werk begint met het onweerstaanbare verlangen om te bewegen. Het gaat erom om met de hand handige kansen te creëren, plannen te realiseren, alles in werking te stellen voor een moment van perfectie.'

 

Conijn zet een poort in de woestijn op die automatisch opent. Verlaat in een vliegtuig dat hij zelf heeft gebouwd. Reist door Pasen Europa in een hout-aangedreven auto van hout, helemaal naar de Tsjernobyl-zone. Films de buurtkinderen voor een jaar en legt hun leven op de rand van de samenleving vast. Verbetert zijn vliegtuig en crasht het dan. Hij filmt een schrijver en confronteert hem met gedetailleerde vragen, omdat hij zelf een boek moet schrijven. Joost verbindt ons opnieuw met de intensiteit van elke eerste ervaring. (Source)

Joseph Beuys - I Like America and America Likes Me

 

Het is meer het verhaal dan het kunstwerk dat ik leuk vind.

 

Beuys vloog naar New York, opgehaald door een ambulance, en voelde in vilt, werd vervoerd naar een kamer in de Rene Block Gallery. De kamer werd ook bezet door een wilde coyote en gedurende een periode van 8 uur per dag voor de komende drie dagen bracht Beuys zijn tijd door met de coyote in de kleine kamer, met weinig meer dan een viltdeken en een stapel stro. Terwijl in de kamer de kunstenaar zich bezighoudt met symbolische gebaren, zoals een driehoek slaan en zijn handschoenen aan de coyote gooiden. Aan het eind van de drie dagen was de coyote, die vrijwel tolerant was van Beuys, een knuffel van de kunstenaar, die via de ambulance naar het vliegveld werd vervoerd. Hij legde nooit buiten op de Amerikaanse bodem, noch iets anders van Amerika gezien dan de coyote en de binnenkant van de galerij. (Source)

Peter Fischli & David Weiss - Der Lauf Der Dinge

 

Ik wil hier echt iets mee doen, bekijk de film.

 

De kunstinstallatie was in een magazijn, ongeveer 100 voet lang, en omvatte materialen zoals banden, vuilniszakken, ladders, zeep, olietrommels, oude schoenen, water en benzine. Brand en pyrotechniek werden gebruikt als chemische triggers. De film is bijna 29 minuten, 45 seconden lang, maar sommige daarvan wachten op iets om te verbranden, op te lossen of langzaam naar beneden te halen. De film wordt gepresenteerd als een enkele reeks gebeurtenissen, maar zorgvuldige observatie onthult meer dan twee dozijn filmbewerkingen.

 

De film ontstond uit het werk dat de artiesten op hun vorige fotografie serie, "Rustige Middag", (Duits: Stiller Nachmittag) van 1984-1985 hebben gedaan. Aangezien de fijn onstabiele assemblage die zij voor de foto's bouwden, bijna instorten, besloten ze dat ze deze energie zouden gebruiken. De film kan ook geïnspireerd zijn op het video werk van mede-Zwitserse kunstenaar Roman Signer. De kunstenaars zagen zonder twijfel zijn video werk dat in 1981 in het Kunsthaus Zürich werd tentoongesteld. De video's van Signer documenten vaak objecten die eenvoudige acties uitvoeren die het gevolg zijn van fysieke verschijnselen. (Source)

DATUM

27 juni 2016

CATEGORIE

Inspiratie, Kunstwerk, Kunstenaars

SOORT

Persoonlijk

DELEN

© 2017 Amy Hendriks | Design. Create. Share. Discuss.